divendres, 12 de setembre de 2008

Nou codi de circulació a França.

Cedeixi el pas als vianants, Zona 20
A França entrarà en vigor el Setembre de 2008: es tracta d'instaurar un nou codi de circulació el principal objectiu del qual és la reducció de la contaminació causada pel trànsit en el centre de les ciutats.
Aquesta nova reglamentació propiciarà el naixement de les zones 20 o "zones de retrobada", en les quals els vianants tindran preferència i els ciclistes podran circular sempre en doble sentit. Els automòbils no podran excedir els 20 km/h A França el nou codi veurà la llum en aquesta pròxima "reentre", a Suïssa ja estan funcionant des de 2002. Bèlgica també compta amb "zones de retrobada".
El Decret del 30 de juliol reuneix diverses disposicions de seguretat viària i introdueix el concepte "zona de retrobada".
Aquest nou apartat del codi de circulació se suma a les propostes enviades als ajuntaments en matèria de circulació dins de les aglomeracions urbanes, que fins ara només comptaven amb les "zones per als vianants" i les "zones 30". Aquestes modificacions formen part del projecte iniciat en França fa mesos concernent a la creació d'un "codi del carrer", que substituirà al codi viari en els centres urbans.
Cap d'aquests dos instruments, ni la zona per als vianants ni la zona 30, no permetia la convivència total entre els usuaris (vianants, ciclistes, motociclistes i transport públic) en una part de la via urbana. En aquesta nova zona de retrobada es tindran en compte les següents normes:
. Prioritat per als vianants, que no estaran obligats a circular per les voreres.
. La velocitat de qualsevol mig motoritzat quedarà limitada a 20 km/h
. El doble sentit per a les bicicletes es convertirà en norma.
La "zona retrobada" o zona 20 pot ser un carrer, englobar una plaça o un conjunt de vies. La seva dimensió no serà gaire extensa per possibilitar la baixa velocitat dels vehicles i afavorir la concentració dels conductors donada la prioritat dels vianants. A partir de setembre, una "zona de retrobada" podrà ser tant una urbanització en la qual circulin uns quants vehicles diàriament com una cèntrica plaça que fins ara travessessin milers de vehicles al dia.
Existeix la idea d'implantar a les esmentades zones una calçada que ofereixi un contrast visual, de manera que els conductors que entrin en una zona 20 percebin que es tracta d'un espai en el qual no tindran prioritat.
El CERTU, Centre d'estudis sobre la xarxa de Transportes francès, ha treballat en un termini relativament curt en l'elaboració de la futura reglamentació l'aparició de la qual hauria de ser llesta per a setembre 2008 i, en un terme més llarg, sobre una guia dirigida als constructors.

Enllaços relacionats:

VeloBuc